Dělená montáž MD785 amatérským způsobem…

Dělená montáž je populární způsob instalace radiostanic do vozidel. Ale nejen do vozidel, ale třeba i na pracovní stůl v hamshacku nebo kdekoli jinde. Nerozhoduje, zda se bavíme o amatérské, profesionální nebo bezlicenční stanici. Tento  způsob instalace našel oblibu od občanských radiostac po ty profesionální. Po letech provozu radiostanice v rodinném voze jsem i já dospěl k názoru, že dělená montáž by byla ideální.

Moje motivace k tomuto kroku byla dána koupí nového rodinného vozu, kde nebylo žádné místo, tam by se dala stanice umístit tak, aby nezavazela výhledu, nenarušovala bezpečnost a zároveň byla odnimatelná. V kombinaci s uvedenými požadavky a interiérem vozidla jsem shledal jako jediné řešení dělenou montáž. Tedy stav, kdy je ovládací panel ze stanice odmontován a propojen s tělem stanice kabelem tak, aby byla zajištěna plná funkcionalita.

Většina dnešních aut má z výroby instalováno autorádio rozměru označovaného 2xDIN. U mě tomu nebylo jinak a protože autorádio nevyhovovalo po funkční stránce, bylo nahrazeno panelem s dvěma DIN šachtami a autorádiem shledaným jako „nejlepší volba“. Bohužel druhá šachta nebyla DIN rozměru a byla určena jen na instalaci „kastlíku“ vhodného tak akorát na odkládání dokladů, telefonu nebo parkovacích lístků. Nicméně to nebylo tak úplně na závadu, jelikož jsem stejně chtěl dělenou montáž s možností odnímání předního panelu, abych minimalizoval riziko „inspekce“ nějakým nenechavcem.

Originální sada dělené montáže pro MD785 stojí v základní variantě cca 150 € a není dělaná pro každodení odnímání předního panelu. A navíc dát 150 € za 40 správně zapojenýách vodičů, když jsem plánoval mít panel a tělo stanice ve vzdálenosti do jednoho metru. To mi prostě za 150€ nestálo. Proto jsem začal zkoumat možnosti provedení celého projektu. Nakonec jsem na ebay a aliexpressu koupil FPC konektor se 40ti kontakty a rozestupem 1 mm, stejně tak FPC kabel a destičku, na kterou se onen konektor napájel. Pak to chtělo už jen zvolit konektory, které budou na „propojování“ a nějaký ten mnohažilový kabel. Konektory, jejich krytky a kabel jsem koupil v GM, ostatní došlo poštou a mohl jsem začít propojovat. Nicméně stále scházela podstatná drobnost a tedy zadní část předního panelu, ve kterém bude uchycen konektor. Při koupi originální sady dostane kupující tyto „krytky“ s konektory, ktere se nasadí na tělo stanice a přední panel. Já musel něco takového vyrobit v domácích podmínkách. Obrátil jsem se tedy na Michala OK2HAZ a Frantu OK2JNJ s žádostí o pomoc. Franta v CADu nakreslil dle mého náčrtku potřičný díl, Michal jej vytiskl, já jej už jen nalakoval a nasadil. Miloš OK1PSU vyrobil přesně na míru rozpěrky, které celý modul drží na místě.

Ve výsledku je tedy stanice uložena v prostoru za přihrádkou spolujezdce, kde je v našem autě prostor na odkládání automap a panel v je „instalován v kastlíku“ pod autorádiem. Zprovoznění stanice po nástupu do vozidla je tedy dílem okamžiku, stejně tak její „deinstalace“. Celý projekt vznikl za čistě amatérské spolupráce a ukazuje zároveň i možnosti nových technologií, jako je 3D tisk. Tímto chci poděkovat všem, kdož mi pomáhali – OK2HAZ, OK2JNJ, OK1PSU.

IMG_20141214_195006

IMG_20141214_195603

IMG_20141214_195452

IMG_20141220_194932IMG_20141221_013404

IMG_20141221_013332

IMG_20141221_013313

IMG_20141220_195120

IMG_20141220_195020

IMG_20141220_011225

IMG_20141221_013131

IMG_20141221_013154

IMG_20141221_021212

IMG_20141222_001407

IMG_20141223_152144

IMG_20141223_152134